טלפון: 08-9214729 | מייל: contact@interdate-ltd.co.il

העולם המיוחד של בלוגים ואופנה ברשת הישראלית

כמו שאר מדינות העולם, גם בישראל אנחנו מתגאים בקהילת בלוגרים פעילה וחדשנית כמעט בכל תחומי הדעת : החל מטכנולוגיה (חורים ברשת, ניוזגיק) דרך אוכל (בצק אלים) ועד לתקשורת ועיתונות (חדר 404, מאבד תמלילים , וולוט אנדרגראונד).

אבל באופן קצת מוזר, דווקא סצנת האופנה בבלוגספירה המקומית אינה מפותחת מספיק. היה אפשר לצפות שבמדינה בה יש יותר חנויות בגדים מסופרים והקולקציות מתחלפות לפחות פעמיים בשנה, המצב היה אחרת… נראה כי ישנן מספר בעיות המעכבות את פריחתה של הסצנה המקומית ברשת

מגבלות טכניות ושפה

יש לא מעט בלוגרים (או בעיקר בלוגריות) בתחום שכותבים באנגלית מתוך כוונה לפנות לחו"ל, אך בדרך כלל הם משלבים גם מילים ואפילו כותרות עמודים בעברית. התוצאה היא שהקוראים בארץ לא תמיד יודעים כיצד להגיב או לא רוצים לכתוב באנגלית עם שגיאות… בחו"ל קל  יותר ליצור קשרים עם חברות אופנה גדולות ואפשר בעצם לחיות רק מבלוגינג. בארץ, מרבית הרשתות הגדולות עדיין מעדיפות לפעול מול אתרי אינטרנט ממוסדים ולא בלוגים (על כך ראו גם בהמשך).

מעבר לכך, לא מעט בלוגים נמצאים על פלטפורמה קיימת של בלוגים כמו ישראבלוג או תפוז. אם בעבר היה מדובר ביתרון, הרי שהיום אין כמעט שום בלוג רציני שמכבד את עצמו ולא נמצא על שם מתחם (כתובת) עצמאית. בלוג עצמאי עושה רושם טוב יותר על הקוראים, ניתן להטמיע בו כפתורי לייק או גוגל פלוס ביתר קלות, ואפשר גם לבצע לו קידום אתרים באופן עצמאי מבלי להיות תלוי בספק המארח. דוגמה חיה מהשטח :Marcus  ,שעומד מאחורי הבלוג Life In Plastic סגר שם את הבלוג והודיע באופן מפורש שעשה זאת בגלל הממשק המתחדש והלא נוח לדעתו.

בעיה נוספת נעוצה בכך שמרבית הבלוגים בתחום הם עדיין נישתיים מאוד ועוסקים באספקטים מסוימים ומוגבלים של עולם האופנה. לדוגמה, בלוגים על אופנת רחוב, בלוגים על נעליים וכו'.

ראוי לציין שאת הנקודה הזו ניתן לראות הן כיתרון וגם כחיסרון , אך בלוגים שרוצים לפנות לקהל הרחב, עדיף שלא יהיו נישתיים.

האתרים הגדולים נותנים את הטון

מעבר לבעיות "הפנימיות" שתוארו , מרבית הכותבים ומעצבי דעת הקהל בתחום האופנה כותבים באתרי ה-  Lifestyle הגדולים כגון xnet, ifeel או וואלה אופנה. ניתן לשער (אם כי קשה להוכיח) שלאתרים אלו יש גישה מקיפה יותר לתצוגות האופנה החדשות והם נמצאים במקום גבוה יחסית ברשימה של היחצנים של הרשתות הגדולות.

גם המצב בפייסבוק לא הרבה יותר טוב, קבוצת האופנה הפופולארית ביותר היא של "וואלה אופנה", מה שמראה שגם בפייסבוק יש לאתרים הגדולים השפעה ניכרת, וכמעט ולא התפתחו קבוצות ספונטניות של גולשים מסביב לנושא.

אפילו באתר כמו "תפוז" שהיה אחד מהאתרים הראשונים בארץ שבנוי כולו מתוכן גולשים , יש יחסית מספר מועט של פורומים הקשורים לאופנה, ואפילו פורום "אופנת גברים" לא היה מספיק פופולארי כדי להצדיק את המשך פעילותו.

האם המצב יוכל להשתנות בעתיד?

על מנת שיתחולל שינוי אמיתי, האינטרנט הישראלי "צריך" להפוך למבוזר וחופשי יותר, אך בפועל קורה בדיוק ההפך : אתרים בינוניים מתאחדים  אחד עם  השני, אתרים גדולים מתרחבים גם לתחום הלייפסטייל והאתרים הקטנים… נו , הם פשוט נסגרים. במצב כזה, מרבית הקולות העצמאיים לא מצליחים לאחד מסביבם קהילה גדולה מספיק של גולשים ונשארים כאמור בתחום הנישה. לחלק מהם זוהי בדיוק המטרה שהם רוצים להשיג, אבל הגולש הישראלי הממוצע הוא זה שמפסיד מכך.

Go to top of page